Acai

talerz_witamin_owoce_acaiJagody Acai (czyt. Asai) rosną na 10-15m drzewach, w kilku lub kilkunastu gronach, zawierających od 500 do 900 jagód. Drzewo Euterpi warzywnej (rodzina palm) owocuje 2 razy w ciągu roku, podobnymi do winogrona włóknistymi jagodami w kolorze fioletowym. Acai pochodzi z terenów tropikalnych Ameryki Południowej, ale został szeroko rozprzestrzeniony w strefie międzyzwrotnikowej na całym świecie. W Amazonii po dziś dzień jest podstawą diety mieszkańców dżungli, stanowiąc około 42% ogółu pożywienia.

Jagody Acai zostały odkryte dla reszty świata stosunkowo niedawno. Dopiero w 2000 roku ukazały się pierwsze publikacje na temat odżywczych właściwości owoców Acai, a najważniejszą z nich była informacja o ich właściwościach zdrowotnych. Badania naukowe stwierdziły, że jagody Acai są źródłem składników bioaktywnych, w tym antyoksydacyjnych antocyjanów, polifenoli, aminokwasów, fitosteroli, witamin i składników mineralnych.

  • antyoksydanty zwalczają wolne rodniki i zapobiegają powstaniu wielu chorób, w tym:
    • nowotworów i zawałów serca,
    • pozwalają zachować młodość i witalność,
    • poprawiają ogólny stan organizmu,
    • spowalniają procesy starzenia i opóźniają pojawienie się zmarszczek,
  • jagody Acai są najbogatszym źródłem kwasu elagowego, który jest bardzo silnym antyutleniaczem:
    • ma zdolność hamowania mutacji komórek DNA,
    • wywołuje obumieranie komórek nowotworowych,
    • ma zdolności blokowania enzymów powodujących przerzuty komórek nowotworowych,
    • kwas elagowy ma właściwości antybakteryjne i antywirusowe;
  • zawarte w owocach Acai aminokwasy korzystnie wpływają na rozwój, wytrzymałość i regenerację mięśni,
  • fitosterole blokują wchłanianie cholesterolu i odgrywają bardzo ważną rolę w zdrowym odżywianiu. W owocach Acai znaleziono najważniejszy sterol roślinny – beta-sitosterol,
  • zawarte w jagodach Acai witaminy: A, B1 (tiaminy), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), C, E (tokoferol), D oraz składniki mineralne: fosfor, wapń, potas, żelazo, zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu,
  • dodatkowymi korzyściami czerpanymi przez nasza organizm są:
    • poprawa kondycji umysłowej,
    • redukcja zmęczenia,
    • oczyszczanie organizmu,
    • polepszanie trawienia i wypróżniania,
    • łagodzenie stresu,
    • poprawa funkcjonowania seksualnego,
    • poprawa wzroku,
    • obniżenie poziomu złego cholesterolu,
    • podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu,
    • obniżenie poziomu ciśnienia krwi;